HØRING OM DYSSEN, SØEN OG

HILSEN FRA LØS

Til Christianias høring.

Vi er også Christianitter, kunne man fristes til at sige, i forbindelsen med den dagsorden, som lige nu er aktuel på Christiania. Det er et svært og påtrængende dilemma, som I er i, og vi sender jer al mulig støtte til jeres afklaringsproces. Vi håber, at I finder et fælles fodslag, som vil virke konstruktivt for jeres fællesskab og jeres omgivelser.

I har altid været en torn i øjet på det pæne borgerskab, dem de andre ikke ville lege med, og desværre er der i Danmark de senere år indsneget sig en meget fordomsfuld indstilling overfor det fremmede, det ukendte, præget af mistillid, og det har gjort det meget svært at være anderledes, både som enkeltmenneske og som fællesskab.

I repræsenterer det musiske og kunstneriske

Det lyriske og det åbne rum

Alt det forbudte - Og det pjattede

Det overskridende og det nye

Det ukendte og det fremmede

Kærligheden og venskabet

Den ægte græsrod

Overalt i Danmark og i verden findes fællesskaber, der har lignende håb og igangværende praktiske bestræbelser om bæredygtighed, nærdemokrati, musik, livsudfoldelse og kærlighed, og de kæmper deres egne kampe for berettigelse og anerkendelse fra det øvrige samfund, som på mange måder spiller hasard med vores menneskelighed og vores jord. Disse nye samfund prøver at sætte en anden dagsorden om nærvær, reel demokrati, økologisk og økonomisk bæredygtighed og menneskelige nærsamfund i øjenhøjde og overskuelighed.

Og netop disse økosamfund overalt i verden har fået FN's anerkendelse, fordi vi repræsenterer et konkret og bæredygtigt bud på en ny menneskehed på en ny jord. Og det fællesskab er Christiania med i på jeres måde.

I Danmark - og i verden, har vi brug for en politik/regering der fremmer det bæredygtige initiativ. Der støtter udviklingen af bæredygtige bosættelser. Der støtter etablering af økologiske eksperimentalzoner og økologiske fremtidsbyer. Christiania er på godt og ondt en eksperimentalzone - der har alt for vanskelige kår på grund af hashens mange skygger og på grund af en regering der ikke har blik nok for det bæredygtige.

Vi anbefaler at Christiania og embedsmænd fra klima, energi og miljøministerierne og fra Københavns Kommune i fællesskab tager på det af FN anerkendte Ecovillage Design Education for derigennem at udbygge grundlaget for Christianias bæredygtige udvikling. Det vil være et flot udstillingsvindue op til klimatopmødet i 2009.

Vi håber, I kan nå en løsning. Jorden har brug for alle os Christianitter.

Med kærlig hilsen

Landsforeningen for Økosamfund