FORBUDSPOLITIKKENS FALLIT (bragt i Ekstra Bladet 9. april 2003)

OPRÅB TIL MEDIERNE, POLITIKERNE OG DEN DANSKE BEFOLKNING

af Britta Lillesøe, skuespiller og christianit

Siden 1997 har vi, i Christianias Kulturforening, stået bag hele 4 Høringer om Hash- Hamp- og Kultur. I høringerne deltog kendte personligheder, vidner og eksperter fra både ind- og udland. Disse repræsenterede de politiske partier, retsvæsnet, politiet, medicinalindustrien, behandlingsområdet, sygehusvæsnet, forskere, læreanstalter, landmænd, græsrødder, brugere m.fl.

Med den baggrund undrer vi os over, at såvel de fleste danske medier som vore folkevalgte politikere vedblivende nægter at se i øjnene, at Christiania i over 24 år har haft et hashmarked, der er garanteret frit for hårde stoffer. Sådan har det været lige siden christianitterne i 1979 ved Junkblokaden selv tog fat om problemerne og fjernede den hårde narkotika, nedtrappede junkierne, skilte hashen fra og koncentrerede sig om den. Det er en unik situation midt i en storby i en moderne vestlig kultur med alle dens påvirkninger og indbyggede modsætninger.

Det er på tide, at hele Danmark tager ved lære af Christiania og gør det samme.

Hvorfor bliver I ved med konsekvent at skrive eller sige narko, når der er en milevid forskel mellem egentlig narkotika og den lægende urt, det anvendelige industriprodukt, det bløde rusmiddel: CANNABIS?

Selv ude i resten af Europa er de begyndt at tage konsekvensen af en forfejlet hashpolitik, der har varet alt for længe.

Danskerne, der alligevel ALTID først ser på, hvad andre gør, før de selv tør tage en beslutning, kan roligt begynde at efterligne lande som f.eks. Schweiz, England, Ungarn og Belgien, der for nyligt officielt har klassificeret cannabis om til at være et rusmiddel i den milde ende. Samtidigt har disse lande sat handling bag ordene og lagt realpolitikken om ved at neddrosle politiindsatsen over for cannabis-nydere. I Belgien har man oven i købet den 14. februar i år legaliseret cannabis således, at det er tilladt for en voksen person, at have op til 5 gram cannabis på sig og at dyrke en hampeplante til eget forbrug.

Hvorfor skærpes politiindsatsen så i Danmark?

Hvorfor bad regeringen sidste år Christiania om at gøre sit åbenlyse hashmarked mindre synligt, når den samtidigt sørgede for at få lukket hashklubberne, så at Christianias Pusher Street automatisk kom til at lægge ryg til endnu flere kunder?

Vi mener, at det er en komplet uansvarlig politik. Med mindre regeringen ved samme lejlighed legaliserer brugen af cannabis!

Christiania fungerer som en ventil på samfundets trykkoger. Christiania eller kaos.

Oplysning og eksemplets magt er bedre end forbud!