Kaare p Johannesens tale

MINORITETERNES GRUNDLOVSDAG 2014

De ordblinde er en stor minoritet.

Alle ordentlige mennesker er ordblinde.

Ordblindhed betyder Mangelfuld evne til at synsopfatte skrift.

Ordblinde har ganske rigtigt svært ved at synsopfatte skrift. Så svært ved det, at selv om det lykkes at få dem til at læse skrift op, så får de ikke noget ud af det alligevel. Jeg har set dem ryste over hele kroppen og set spyttet flyve, når de prøver. Så siger læreren: - Nu er du ved at lære at læse. Det er de overhovedet ikke. At læsetræne med ordblinde er ikke vejen til læsefærdighed. Det er vejen bort fra læsefærdighed.

Det der er de ordblindes store problem, er meget tit at deres hørelses smertegrænse ligger under tres dB. De har det, der hedder Hyperacusis, som er smerteoverfølsom hørelse. Lyde der ikke generer andre er ubehagelige eller gør fysisk ondt. Nogen af de ordblinde har en smertegrænse der ligger på fyrre eller tyve eller ti dB. De kommer ind i et klasseværelse hvor baggrundsstøjen alene ligger på mellem tres og halvfjerds. Det er meget ubehageligt for de ordblinde. På nogen af dem gør lyden ondt. Så hæver lærerstemmen sig tyve eller tredive dB op over baggrundsstøjen. Det kan ordblindes hørelse sjældent klare. De kan ikke høreopfatte stemmen. De føleopfatter den eller den bliver smerteopfattet. Hvad sagde læreren? Jamen det kan de da ikke vide noget om. Vi siger om dem, at de ikke kan modtage en kollektiv besked. Nej, hvordan skulle de bære sig ad med at gøre det?

Det er temmelig nemt at gøre hørefunktionen bedre når det er hyperacusis, det drejer sig om. Det er samfundet imidlertid ikke interesseret i at få gjort. Der er sytten-atten-nitten procent som skolens undervisning i at læse og skrive ikke kan nå. Grunden er så at sige altid hyperacusis. Men denne store restgruppe ønsker samfundet at bevare.

Det kan vi ikke gøre noget ved. Det eneste vi kan gøre er at prøve at bringe vores egne børn i sikkerhed.

Kaare p Johannesen

Ordblindeklinikken (www-ordblind.dk)