Kærlighedsskulptur i Fremtidsskoven 8. dec. Billeder  -  klik!

BRITTA LILLESØES TALE TIL AFSLØRINGEN AF BILLEDKUNSTNEREN

HENRIK VAGN JENSENS SKULPTUR I FREMTIDSSKOVEN PÅ CHRISTIANIA

Velkommen til denne lille store begivenhed midt i alle juleindkøbene!

Jeg siger dette på vegne af billedkunstneren Henrik Vagn Jensen, hans kone Kirsten, hans christianit-datter Ana Maja med mand børn og gode naboer - og Christianias Kulturforening.

Henrik Vagn Jensen er en anerkendt superfin dansk billedkunstner, der har udstillet store steder i både ind- og udland - vist især i Island, Polen og New York… Henrik er både maler, grafiker og billedhugger og har desuden fået udgivet flere bøger m. tekster, digte og billeder.

Men Henrik Vagn Jensen har også udstillet de mere ydmyge steder, her i blandt på vores eget Gallopperiet i 1983, som medlem af Lyngbygruppen, der udstillede deres værker under titlen ‘Kringsat af fiender’!

Henrik har endvidere - sammen med flere andre kendte og mindre kendte kunstnere og kunstneriske sjæle - støttet Christiania ved at klæde hende på i det smukkeste skrud hen over somrene 2007/08!

Det gjorde Henrik og de andre kunstnerne ved at male og opsætte lange flotte bannere - med herlige former og farver og skønne ord - på flere af vores store bygninger.

På et af Henriks bannere stod der: “ Stier anlægges ikke, de trædes”! Og dette passer fuldstændigt til Christiania, der går ind for byfornyelse nedefra, hvor det planmæssige opstår af de naturlige behov i forhold til omgivelserne - det være sig naturen såvelsom bygninger og det sociale liv… Tænk bare på vores kamp for at bevare vores egen form for både cykel- og gangsti over Dyssebroen - sat over for Kommunens umulige plan med en udvidet cykelsti samme sted… Nok om det!

”Lev livet kunstnerisk”, stod der på et andet af bannerne - nogle ord, sagt og efterlevet af en af Christianias mange malere, Henrik Schütze... Og det kan vi kun give ham ret i!

Og Henrik Vagn Jensen var samtidigt - sin ret høje alder til trods - energisk, visionær og super praktisk indstillet og ikke bleg for at klippe og klistre og ligge på knæ og hamre ringe i de store lærreder, der lå spredt ud over hele gulvet på Fabrikkens 1. sal! Du var sjov og inspirerende at arbejde sammen med, Henrik!

Tak for din store og kærlige indsats!

Skal man spørge kommunale instanser om lov til at udfolde sine kreative evner? Nejda, det må være det nære miljø, der bestemmer her!

I Christiania bor mange udøvende kunstnere, heraf mere end halvtreds malere, billed----huggere og beslægtede fag.

Fristaden er ved at udvikle sig til en blanding mellem Paris’ Montmartre i sidste halvdel af 1800-tallet og en landsby på Bali - med et lille drys af guldalder- og Skagensmalere.

Kulturen binder os sammen.

Rundt om i det øvrige Danmark plastrer kommunerne torvene til med forvredne hundelorte i granit eller jern, lavet af andre kendte kunstnere - og som har kostet en bondegård eller to. Men sådan er det heldigvis ikke her, for her kommer kunsten vandrende helt af sig selv - ikke også Henrik?

Henrik har fået hjælp til opsætningen af dagens skulptur her i Fremtidsskoven af Peter Plett og Thomas Jørgensen fra Fabrikken.

Vores lille program vil - inden afsløringen v. komedienne fru Anne Marie Helger - indeholde musik leveret via den rullende musikmaskine, 'Sneglen' fra gruppen Karmakanonen - der holder til i Loppebygningen - med DJ Allan Gram, trut i horn ved Viggo Sommer, bistået af hans kone Birgit Rastrup - begge fra Hesbjerg Børneteater, samt et par ord ved kunstneren selv! Vi har desuden bål, gløgg, varm saft, øl, vand en lille én til halsen, pebbernødder m.m.

TUSIND TAK FOR GAVEN, HENRIK, som vi glæder os til at få afsløret! Jeg tror bestemt, at den er smukkere end en forvreden hundelort! Og så vil jeg give ordet til Henrik selv!

HURRAH FOR FRED, FRIHED OG FRUGTBARHED!

Kærligst Britta Lillesøe