HVOR PÅ
11.
5. 6. 7. 8. 9. 10. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.
4.

Fredag 11. december

Lev og Lær – Uddannelse, Forskning og Eksperimentarium

Undervisning for Global Enhed og Bæredygtighed

Økosamfundene er en fuldskala uofficiel udviklingsafdeling for det større samfund.

Et skift i verdensbillede og værdier synes at være en nødvendig betingelse for at skabe en bæredygtig kultur på Jorden nedefra. Mange tvivler på at det er muligt. Erfaringer og oprindelige kulturer viser os at det er muligt. Økosamfund har bygget en bæredygtig kultur de sidste 50 år og giver nu deres erfaringer videre i flere uddannelser. Andre uddannelser og sociale ekperimenter vil blive presenteret.

Konferencierer:

– morgen: Hildur Jackson, Duemosegaard, DK

– eftermiddag: May East, Findhorn / Brazil

– aften: Kosha Joubert, Sieben Linden

10.00-13.00 Hvordan underviser vi et nyt verdensbillede og nye værdier?

Ingvar Villido, Lilleoru, Estonia: Intuition som grundlag for al læring - hvordan udvikler vi os

May East, Findhorn og Brasilien,

Vinya Ariyaratne, Bhuddistisk lærer, Sarvodaya, Sri Lanka: Fra grådighed til medfølelse. Undervisning i skift af værdier, Spiral dynamik.

Hanne Strong, Crestone and ERC (Earth Restoration Corps.) Meditation for global integration. At lære at blive ”vismænd”. Hvilke spirituelle systemer er effektive?

Michael Stubberup og Kaj Hansen: Børns visdom. Samt hvordan opdrager vi børn, som er i stand til at bygge det nye samfund i et forbrugersamfund?

Lars Myrthy, Økonet: At introducere økologisk værdier. Økonet er en dansk NGO, der i årevis har arbejdet for at introducere økologi i skolen.

Dialog med ovenstående oplægsholdere: Hvordan fremmer vi alt dette?

14.00-14.15 DAGENS BEGRAVELSE: Den lineære Tankegang. Et lineært verdensbillede, der skaber adskillelse. Med gravsten af keramikeren Christelle Bamford

14.15-17.00 Uddannelser

- Der re-designer menneskets samspil med Jorden og skaber nye job. Økosamfund har samlet 30 års erfaringer med at samarbejde med naturen og leve bæredygtigt

Gaia Education / EDE (Økosamfunds Design Uddannelse), GEDS (Gaia Uddanelse, Design for Bæredygtighed) og Eco-universitetet from 1998 to 2009)

May East, Findhorn, program direktør i Brasilien. (Powerpoint Presentation)

Deniz Dincel, EDE in Turkiet

Marti Mueller, Auroville, Indien, visionssamler for GEN

Kosha, Sieben Linden, Tyskland: ”EDE og “learning partnerships”

Ismaël Diallo, Præsident for Senegal netværket: EDE i Afrika

John, Orissa, Indien:”Præsenterer de 4000 oprindelige landsbyer som Nari Samaj Kvinde Bevægelse samt Thread repræsenterer.

ERC (Earth Restoration Corps)

Hanne Strong og Bremley Lyngdoh, World View Impact, Himmalya: Jobs for billioner på den sydlige halvkugle.

Vandana Shiva and Satish Kumar, Editor of Ressourgence: Bija Vidyapeeth - Dette uddannelsescenter i Himalaya i Indien underviser i bæredygtighed lokalt og globalt. De

samarbejder med Schumacher College i England.

Undervisning i Vedvarende energii i Folkecentre

Preben Maegaard, Nordisk Folkecenter: PowerPoint Præsentation - Det Nordiske Folkecenter I Thy har været pioneer I at introducere og undervise i vedvarende energi.

Preben Maegaard har undervist over hele jorden han er præsident for World Wind Energy og har været medinitiativtager til IRENA.

Ibrahim Togola, Mali Folkecenter: PowerPoint Præsentation

- I Mali leder Ibrahim Togola et Folkecenter. Hvordan udvikler vi dette koncept og skaber job over hele kloden.

SEM (Spirit in Education Movement), Thailand

Pracha, leder af Wongsanit Ashram, Thailand - Denne græsrodsorganisation underviser I bæredygtighed I 4 lande: Cambodia, Laos, Burma og Thailand)

Et undervisnings værktøj præsenteres. Wendy Brawer: OpenGreenMap

Dialog med deltagerne ovenover: Hvordan kan disse uddannelser samarbejde? Hvordan skaffer man finansiering?

19.00-20.30 Eksperimentelle Zoner, Sociale Eksperimenter

Achim Ecker , ZEGG

Zegg - Økosamfund er sociale eksperimenter der integrerer alle aspekter af bæredygtighed. De har et meget mindre ”fodaftryk” end almindelige bebyggelser. En af deres styrker er deres viden om hvordan vi kan lære at leve fredeligt sammen og løse konflikter. - Film om ”Forum”

Allan Lausten ,’Christiania som Eksperimentarium’

Esperide Annanas & Maccao, Damanhur, ’Et nyt folk og en ny kultur i Norditalien’ - Sammen udgravede de 8 store underjordiske sale. De har en skole og et universitet. I spejlsalen giver

de en koncert med musik lavet af planter.

Victor Leon Ades, Brasilien Ecovillage Network og Ecovila Clareando. ’Vores planet er vores hjem, Transformation Towns’ - Et løbende program i et område i Sao Paoulo bringer økosamfundsprincipperne ind i den urbane virkelighed. Knytter EDE i Sao Paoulo til Transition-town bevægelsen.A permanent program in one neighbourhood of Sao Paulo brings the ecovillage principles to the urban environment.

Steen Møller, Friland

Kortfilm og en snak med Steen Møller. - Steen Møller etablerede et samarbejde med det nationale danske TV samtidig med at en gruppe byggede deres “landsby” på følgende principper: intet affald, ingen lån og halvdelen af familien skulle arbejde på stedet. Flere andre projekter er opstået ud fra samme idegrundlag.

Hiu, the 51 Give Movement. Bæredygtighed i Kina?

Dialog med publikum: Hvordan mennesket genialitet og skaberkraft til at udfolde sig så der kan bygge en ny kultur?

20.30-21.00 Choir from workshop with Hagara Feinbier and Barbara Stutzl, ZEGG

21.00-21.30 Macaco concert Damanhur, sang med planter

22.00-23.00 Hovedtelt Festmusik med Band1, nyt ungt band - gammel rock

Fabrikken – Workshops

13.30-14.30 Fællessang – verdensmusik med Hagara Feinbier and Barbara Stu.tzl, ZEGG; mere info: www.come-together-songs.de

Byens Lys – Film

11.00 – 13.30 AWAKENING THE DREAMER, CHANGING THE DREAM

14.30 – 17.30 AWAKENING THE DREAMER, CHANGING THE DREAM

19.00 – 21.00 A SEA CHANGE

21.00 – 22.00 Film om EDE, Ecovillage Design Education , af Troels Dilling-Hansen og Bastian Thuesen

GALLOPPERIET / Stadens Museum for Kunst

14.00 – 19.00: Udstilling om Christianiacyklens Historie, ’Fristaden Christiania viser Verden en ny Cykelkultur’

Program Vartov

12.30 Sandmandala (Lille Yurt).

12.30 (Store Yurt).

14.00 Lydmeditation (Lille Yurt).

14.00 (Store Yurt).

15.30 SURPRISE EVENT (Skrotbjerget).

Dagligt: Den Grønne By, Hungry Planet, Konkylier med lyd, klimavartegn, Seven Meters, billedvæg og World Café.

KLIMABUNDMØDE
OversigtCAFredensEngfot