GRÆSRODSPRISEN TIL CHRISTIANIAS KULTURFORENING

Ebbe Kløvedal Reich begrundede bestyrelsens beslutning om at hædre Christianias Kulturforening, og Britta Lillesøe kvitterede glad på foreningens vegne med en lille tale, egne digte og en buket blomster i Christiania-farver.

BrittaEbbeGrsrodsprisR

Pressemeddelelse:

PRISER TIL GRÆSRØDDER

Græsrodsfonden fylder 25 år – og uddelte endnu engang hæderspriser. Det skete på den københavnske restaurant CAP HORN i Nyhavn d. 24. november.

Græsrodsfonden har, i de 25 år den har eksisteret, støttet omkring tusind forskellige aktiviteter eller enkeltpersoner med lige knapt 5 millioner kroner. Den startede i 1978 med en donation på ca. 1,4 million, og de penge er der stadigvæk, så Græsrodsfonden har været som Grisen Særimner i Valhal, der hver dag koges og spises, og hver aften er hel igen. Den faldende rente har gjort støttebeløbene mindre, men lidt har også ret, når det drejer sig om seje græsstrå som bare lige skal have kraft til at komme op igennem asfalten.

Jubilæets prismodtagere er:

- Human Rights March 2003, Israel-Palæstina

- Jyder mod overflødige motorveje

- Christianias Kulturforening

- Pamelas Venner (hjælp til kvindelige flygtninge)

Fondsbestyrelsen består af Lise Lauritzen Loft, Wilhelm von Rosen, Ebbe Kløvedal Reich, Ole Lauritzen, Susie Haxthausen, Gitte Berg, Anton Ryslinge og Jonna Odgaard.

Ud over hæderen fulgte der til hver prismodtager en check på 50.000 kr.

AfrikanerKLarsen

Kirsten Larsen fra Kulturforeningen med sin kommende mand, Makungu Mhoja, fra Sukumaland i Tanzania. Som kultursociolog har Kirsten Larsen i mange år studeret afrkanske danseritualer og også skrevet speciale herom. Hun er en aktiv kraft i den dansk-tanzanianske dansegruppe Utamaduni.

2003 2003