Kun pillen

Direktør i Scleroseforeningen, Peter Kauffeldt, understreger at det er hashpillen og ikke hash som sådan, man ønsker frigivet.

- Vi har i over et år kæmpet for forståelse hos politikerne og lægemiddelstyrelsen. Vi ønsker, at de skal give dispensation til et lille antal sclerosepatienter, så vi kan komme i gang. Neurologerne ville så kunne undersøge effekten af Marinol, og hvis effekten er god, kunne flere komme med.

På den måde kunne man komme i gang i stedet for at vente på forsøgene i Århus og København.

- Vi synes ikke, risikoen er så stor. Der er ikke registreret alvorlige bivirkninger hos kræftpatienterne, der har dispensation. Man risikerer, at folk i stedet i desperation køber hash på gaden, hvor der ikke er nogen form for kontrol med indhold eller mængde. Men det lader til, at der er gået politisk stædighed i det her, siger Peter Kauffeldt.

Scleroseforeningen fortsætter med at forsøge at påvirke lægemiddelstyrelsen og politikerne.

- Det er fint, at de har lavet de forsøg, men tiden går, og det er slemt hver dag, for dem der har smerterne, siger han.

(Fra Nordjyske Stiftstidende den 5. februar 2002, red.)